تعدادی از نمایندگان مجلس با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی، از نبود استراتژی مشخص در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت خودرو انتقاد کردند و خواستار اجرای دقیق قانون ساماندهی بازار خودرو شدند.
به گزارش ایسنا، احسان عظیمی راد نماینده مشهد در جریان بررسی گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر گفت: سه شنبه): چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت نقش انفعالی ایفا می کند؟
عظیمی راد: چرا وزارت ایمنی در حوزه صنعت خودرو نقش انفعالی ایفا می کند؟
وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت چه نقشی در نظام قیمت گذاری بازار خودرو دارد و اساسا چرا کیفیت خودروها پایین است و شورای عالی رقابت به خواسته خود عمل می کند. همچنین تکلیف واردات خودروی فرسوده به کجا رسید؟
توسلی: صنعت خودرو پاشنه آشیل همه دولت هاست
فتح الله طوسلی نماینده بهار و کوبودرآهنگ در شورای اسلامی نیز اظهار داشت: صنعت خودرو پاشنه آشیل همه دولت ها و وزرا است اما وضعیت خودرو مردم را محکوم می کند.
وی با بیان اینکه رفتار خودروسازان با مردم هیچ بهانه ای ندارد، گفت: چگونه می توان فردی برای پیش خرید خودرو ثبت نام کرد و در موعد تحویل 6 ماهه به او گفت دو خودروی نامرغوب دیگر ببر؟ حمایت از حقوق شهروندی اینجا کجاست؟ یا می گویند 200 میلیون تومان پول اضافی باید واریز شود وگرنه از کار می افتند.
این عضو شورای اسلامی با بیان اینکه مردم از وضعیت بازار خودرو ناراضی هستند اظهار داشت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش ها 50 درصد مصوبات شورای اسلامی در خصوص خودرو اجرایی نشده است. البته اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به سمت خودروهای برقی رفته جای تشکر دارد و باید ادامه پیدا کند.
نوروزی: آیا سوار شدن بر خودروهای باکیفیت حق مردم نیست؟
رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد کتول در شورای اسلامی گفت: در ایام نوروز و حتی عید سعید فطر با تعداد زیادی تلفات جاده ای مواجه بوده ایم که بیشتر آن به کیفیت بازار خودرو برمی گردد.
وی افزود: نباید در خودرو انحصار ایجاد می کردیم اما چندین بار شاهد حضور خودروهای چینی در کشور بوده ایم. آیا مردم اجازه رانندگی با خودروهای باکیفیت را ندارند؟
لایوردی: وزارت حراست استراتژی خاصی برای صنعت خودرو ندارد
زهرا سادات لایوردی نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت راهبرد مشخصی برای صنعت خودرو ندارد که نیاز به رسیدگی عاجل دارد.
وی افزود: از سوی دیگر قرار بود خودرو به مادران دارای 2 فرزند به بالا داده شود که تنها در سال 1401 ثبت نام شد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1402 و 1403 ثبت نام نکرد، بنابراین باید چاره اندیشی شود. مشخص شد که مورد توجه قرار گرفته است.
طاهری: چرا خودروسازان داخلی خودروی اقتصادی تولید نمی کنند؟
مصطفی طاهری نماینده زنجان در شورای اسلامی نیز اظهار داشت: در دولت قبل از شهید رئیسی میزان تولید و واردات خودرو به شدت کاهش یافت، دولت سیزدهم تلاش کرد به صورت کمی به میزان تولید خودرو در سال 1392 برسد که قرار بود این میزان تولید شود. امسال هنوز با تولید 1 میلیون و 800 هزار خودرو فاصله زیادی داریم.
وی با بیان اینکه مردم، خودروساز و دولت ناراضی هستند، تصریح کرد: قانون ساماندهی بازار خودرو باید اجرا می شد که متأسفانه اجرایی نشده و بیشترین نارضایتی را در حوزه خودرو شاهد هستیم.
طاهری ادامه داد: از سوی دیگر قرار بود دو خودروساز داخلی خودروهای اقتصادی تولید کنند تا همه مردم توان خرید آن را داشته باشند که متاسفانه تولید آنها متوقف شده است.
انتهای پیام