تست و بررسی مانیان ترا در کویر، محصولی چند ملیتی از هولدینگ رنو نیسان میتسوبیشی
خودروهای نیسان از گذشته تا به امروز مورد پسند و احترام مصرف کنندگان ایرانی بوده است. بسیاری از خودروهای نیسان مانند نیسان پاترول، نیسان رونیز و نیسان ماکسیما در ایران مونتاژ می شوند و ما همچنان به تولید نیسان جونیور 50 ساله با برند زامیاد ادامه می دهیم! جدیدترین محصول مونتاژ نیسان برای بازار ایران نیسان ترا است که توسط ماشین های زیادی به کشور ما آمد.
نیسان ترا با نام های دیگری مانند نیسان ژنگژو و نیسان پالادین نیز شناخته می شود که می توان آن را نسل جدید نیسان رونی دانست. نمونه های اولیه این SUV توسط مانیان خودرو که یکی از شرکت های گروه پرشیا خودرو است مونتاژ می شود. در آخرین روزهای هفته گذشته به نمایندگان رسانه ها این فرصت داده شد تا با این خودرو و ویژگی های آفرود آن آشنا شوند. آنچه در ادامه می خوانید، رانندگی کوتاهی در نیسان ترا در کویر متین آباد است.
طراحی نیسان ترا نقطه ضعفی است که برای مصرف کننده ایرانی بی اهمیت است!
طراحی نسخه اصلی نیسان ترا به شش سال پیش برمی گردد و می توان گفت ظاهر این خودرو تا حد زیادی قدیمی شده است. مانیان خودرو نیز نگاهی به نسخه اولیه این خودرو برای مونتاژ انداخته است تا شاهد تغییراتی در ظاهر این خودرو نباشیم. بنابراین می توان گفت که چهره مانیان ترا نسبت به آفرود و SUV های جدید بازار قدیمی به نظر می رسد اما این موضوع برای مصرف کننده ایرانی اهمیتی ندارد.
مصرف کننده ایرانی به دلیل نبود خودروهای آفرود برجسته در بازار ایران، اهمیت چندانی به ظاهر قدیمی نیسان ترا نمی دهد. علاوه بر این، مراکز فیس لیفت در سراسر کشور فعال هستند و در صورت تمایل مالک می توانند انواع به روز رسانی ها را در ظاهر نیسان ترا اعمال کنند.
فضای داخلی نیسان ترا نیز ساده است و خبری از سر و صدا و شلوغی خودروهای چینی نیست. مانند نیسان رونی معروف، صندلی های عقب بالاتر از صندلی های جلو نصب شده اند. امکانات رفاهی مانیان ترا نیز متوسط است و نباید از SUV مانیان خودرو انتظار خودرویی لوکس داشت. به عنوان مثال سیستم تهویه این خودرو تک کاناله است و تنها دو کیسه هوا از سرنشینان جلو محافظت می کند. با این حال، امکان افزودن برخی ویژگی های پس از فروش به این خودرو وجود دارد.
اتحاد ژاپن در نیسان چینی
نیسان ترا محصولی ویژه برای بازار چین است که ترکیبی از ویژگی های اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی است. موتور دو لیتری توربو میتسوبیشی با کد 4K31TD در زیر کاپوت نیسان ترا قرار گرفته است. این موتور علاوه بر توربوشارژر مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز برای افزایش راندمان است. حداکثر بازده این موتور 228 اسب بخار و 360 نیوتن متر گشتاور است. گیربکس هشت سرعته ZF نیز وظیفه انتقال نیرو را در این خودرو بر عهده دارد.
Manian Terra در حالت استاندارد خود یک خودروی دیفرانسیل عقب محسوب می شود، اما بسته به نیاز خود می توانید این SUV را به یک خودروی چهار چرخ محرک سبک یا سنگین تبدیل کنید. همچنین این SUV مجهز به عملکرد «Tank U-Turn» است که شعاع گردش را در حین مانورهای خارج از جاده کاهش می دهد. حداکثر سرعت نیسان ترا 160 کیلومتر در ساعت است و مصرف سوخت ترکیبی آن 8.6 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.
رانندگی با نیسان ترا
وزن محدود نیسان ترا کمتر از 2 تن است و با تکیه بر موتور قدرتمند و شاسی مستقل می تواند عملکرد قابل قبولی در خارج از جاده از خود نشان دهد. البته نباید انتظار داشته باشید که نیسان ترا در یک مسیر آفرود در حالت استاندارد تمام پیچ ها را طی کند. به همین دلیل بهتر است قبل از ماجراجویی با این وسیله نقلیه آن را تجهیز کنید.
مانند بسیاری دیگر از خودروهای آفرود چهار چرخ متحرک، سه حالت رانندگی برای Manian Terra در نظر گرفته شده است. معمولاً این خودرو یک SUV شهری با دیفرانسیل عقب است. دو حالت دیفرانسیل سبک و سنگین نیز برای نیسان ترا در نظر گرفته شده است که اولی برای عبور از جاده های لغزنده یا شنی و دومی در هنگام ماجراجویی های خطرناک استفاده می شود.
سیستم تعلیق مانیان ترا به صورت فنر دوبل در جلو و مولتی لینک در عقب با 5 اتصال است که تعادل و نرمی مناسب خودرو را تضمین می کند. همچنین ترمزهای دیسکی چهار چرخ نیز باعث اطمینان خاطر می شوند.
دنده های اول و دوم Manian Terra برای ماجراجویی های خارج از جاده بهینه شده اند و قفل دیفرانسیل عقب برای مانورهای خارج از جاده مفید خواهد بود. از آنجایی که در تولید مانیان ترا از قطعات اصیل نیسان استفاده شده است، کاربر می تواند به کیفیت این خودرو اعتماد کند. البته با توجه به تعبیه موتور توربوشارژ بر روی این خودرو، باید از سوخت باکیفیت برای پرکردن باک استفاده کنید تا خودروی شما در آینده دچار مشکل فنی نشود.
مونتاژ نیسان ترا، یک جفت چکمه بیابانی جدید!
ورود مانیان ترا به بازار با مانیان خودرو پس از مدت ها بار دیگر خودروهای نیسان را به صنعت خودروسازی کشور بازگرداند. البته برخلاف نیسان رونیز قدیمی، شاسی بلند مانیان خودرو رقبای خارجی زیادی را پیش روی خود نمی بیند و تا حد زیادی کار آسانی پیش روی خود دارد. تنها رقیب این خودرو که هنوز در حال تولید است Daion Y7 است. این خودرو بر روی پیشانی خود برچسب خودروی چینی دارد و از نظر مصرف کنندگان نمی تواند با نیسان ترا رقابت کند.
بدون شک می توان گفت که توقف واردات خودرو به کشور ضربه بزرگی به قشر SUV بازار وارد کرده است. آخرین نسخه های وارداتی تویوتا پرادو، تویوتا لندکروز و تویوتا اف جی کروزر مربوط به یک دهه پیش بوده و اکثر نمونه های موجود مستهلک شده اند. به همین دلیل است که ارائه یک وسیله نقلیه آفرود صفر کیلومتر از یک برند معتبر برای علاقه مندان به ماجراجویی ارزشمند خواهد بود. اگر مانیان خودرو بتواند با قدرت تولید نیسان ترا را آغاز کند و قیمت آن از محدوده خاصی فراتر نرود، استقبال از این خودرو در بازار ایران چشمگیر خواهد بود.